Terminál Praha Smíchov

Místo:
Praha - Smíchov

Proměna Smíchovského nádraží zahrnuje hned několik projektů od rekonstrukce železniční stanice Praha - Smíchov a samotné výpravní budovy, přes stavbu nové lávky pro pěší přes nádraží až po výstavbu Terminálu Smíchov, v němž bude úzce propojeno metro, tramvajová doprava, autobusová doprava a železnice. Výhledově projde tímto dopravním uzlem až 110 tisíc cestujících denně.

Projekt terminálu je v poměrně komplikovaném území a proto bylo nutné jej koordinovat a přizpůsobovat několika dalším projektům, které jsou buď v těsné blízkosti nebo dokonce, jako v případě rekonstrukce žst. Smíchov, na stejném půdorysu.

Terminál Smíchov

Území Smíchova prochází v posledních dvou dekádách nebývalou proměnou. Vznikla zde celá řada nových projektů od Zlatého Anděla přes OC Nový Smíchov až po plánovanou obytnou a administrativní čtvrť Smíchov City. Výstavba Terminálu Smíchov na tyto změny přímo navazuje. Jeho vybudováním vznikne jeden z největších pražských přestupních uzlů hromadné dopravy.

Počátkem roku 2020 byla vypsána soutěž na projektanta Terminálu a tuto soutěž se podařilo SUDOPu PRAHA vyhrát ve sdružení s firmami METROPROJEKT Praha, A69 architekti a SUDOP EU.

Celý projekt čítá přes 130 provozních souborů a stavebních objektů.

 

Parkovací dům

První částí Terminálu je několikapatrový parkovací dům P+R, který vyroste v těsné blízkosti Dobříšské ulice. Součástí jsou dále připojovací komunikace včetně několika mostních objektů a v neposlední řadě i odstavná stání pro autobusy.

Je situován do západní části terminálu. Budova bude mít obdélníkový tvar, velikosti přibližně 180/60 metrů. Na čtyřech podlažích bude mít asi 900 parkovacích stání. Dvacet až dvacet pět z nich bude navrženo i pro dobíjení elektromobilů. Některé části parkovacího domu budou přístupné i pro vozidla LPG a CNG. Vjezd do parkovacího domu bude z komunikace procházejícího v úrovni 1. PP podél posledního vlakového nástupiště. U západní fasády budou umístěné rampy spojující jednotlivá podlaží. V rámci objektu budou dále umístěny objekty měnírny DP hl. m. Prahy, trafostanice a objekt vsakovacích nádrží. Z nejnižšího podlaží budou moci cestující projít do obou podchodů železniční stanice.

Střecha objektu bude sloužit pro potřeby autobusového terminálu –konkrétně pro odstavy autobusů, dobíjení elektrobusů a pro zázemí řidičů. Na této úrovni je počítáno například i se dvěma venkovními stáními, která budou určena pro mytí dálkových autobusů.

 

Autobusový terminál

Druhou část projektu reprezentuje vlastní autobusový terminál, který je navržen převážně v úrovni nad vlakovými nástupišti a je tak převážně na mostech. Tato úroveň je překryta obrovskou ocelovou střechou velikosti šesti fotbalových hřišť, (3,2 hektaru). Z úrovně terminálu budou moct cestující přímo přestoupit na jednotlivá nástupiště železniční stanice, navštívit Smíchov City, přestoupit na tramvaj nebo pomocí výtahu sjet až do podzemní stanice metra Smíchovské nádraží.

Východní část začíná nad prvním nástupištěm železniční stanice, překračuje výpravní budovu a v Nádražní ulici se opírá o řadu betonových sloupů. Rozpětí, které je nutné konstrukcí překonat, je přibližně 25 metrů. Na této konstrukci budou zastavovat autobusy a nastupovat cestující. V této části je navrženo i zázemí pro cestující s čekárnami, drobnou komercí, infocentrem a podobně.

Přes kolejiště budou autobusy přejíždět po dvojici mostů. Na jižním mostě jsou navrženy dvě autobusové zastávky. Na severním mostě je navrženo hned pět stání a dále zázemí pro cestující.

Podél severního mostu vznikne lávka pro pěší.

Samostatnou kapitolou je zastřešení terminálu. Jde o ocelovou střechu s úctyhodnými rozměry 180 x 183 metrů. Konstrukce ortogonálního nosného roštu má základní rastr 3 x 3 m a výšku rovněž 3 metry. Nosný rošt je podepřen kruhovými sloupy průměru 50 centimetrů. Sloupy budou využity pro zavěšení trakčních bran, informačního systému, orientačního systému, osvětlení atd. Na téměř celém rozsahu střechy bude instalována fotovoltaická elektrárna. Vyrobená elektřina bude využita pro vlastní potřebu terminálu a dobíjení elektromobilů.

 

Revitalizace prostoru

Ulice Nádražní s celým přednádražním prostorem v délce přibližně 750 metrů bude kompletně rekonstruována. Od tramvajové smyčky směrem ke Zlíchovu budou tramvajové koleje v nové poloze. Nové budou i tramvajové zastávky, včetně přístřešků pro cestující. Prostor před výpravní budovou bude navržen jako pěší zóna. Do budoucna se uvažuje dokonce o nové ulici, která obousměrně propojí ulice Nádražní a Strakonickou.

Součástí budou i nová propojení se stanicí metra a v neposlední řadě i s výpravní budovou žst. Praha-Smíchov, která také prochází rekonstrukcí.

 

Rekonstrukce výpravní budovy

Souběžně s výstavbou terminálu probíhá rekonstrukce výpravní budovy a žst. Praha - Smíchov, jejímž investorem je Správa železnic.

Stávající výpravní budova z let 1593-1956 představuje jeden z významných uzlových bodů pražské veřejné dopravy. Těsná návaznost s MHD umožňuje přímý přestup z železniční dopravy na městskou. Před nádražní budovou jsou zastávky tramvají a terminál autobusů pražské integrované dopravy do blízkých částí Prahy i do oblasti Zbraslavi, Mníšku nebo Štěchovic. V roce 1985 bylo navíc realizováno napojení na trasu B pražského metra vybudováním přístupu ke stanici Smíchovské nádraží.

Železniční stanice Praha Smíchov patří s ohledem na velký počet cestujících mezi nejfrekventovanější nádraží. V Praze je na třetím a v celé České republice na jedenáctém místě. Denní frekvence vlakové dopravy dle statistiky z podzimu 2017 čítá cca 13–14 tisíc osob.

Velká část objektu, včetně krytu CO, byla v posledních letech nevyužívaná. Po rekonstrukci bude nadále jižní a severní křídlo sloužit z větší části jako neveřejná část potřebám provozovatele dráhy a dopravců. Centrální část bude sloužit cestující veřejnosti včetně zajištění příslušných služeb jako je prodej lístků, informace, veřejné WC a komerční prostory.

 

Základní kapacitní údaje
Počet nadzemních podlaží: 4
Počet podzemních podlaží: 2
Výška budovy: 14,85 m z úrovně přednádraží, 10,90 m z úrovně 1. nástupiště
Zastavěná plocha: 5895 m2
Obestavěný prostor: 52490 m3
Užitná plocha 2. PP: 1378,4 m2
Užitná plocha 1. PP: 657,1 m2
Užitná plocha 1. NP: 4500,9 m2
Užitná plocha 2. NP: 2086,4 m2
Užitná plocha 3. NP: 1377,3 m2
Užitná plocha 4. NP: 121,9 m2
 

Rekonstrukce žst. Praha-Smíchov

V rámci druhé etapy dojde také ke kompletní rekonstrukci a přestavbě kolejiště celé stanice, výstavbě nových nástupišť bez bariér a jejich zastřešení. Do roku 2028 dojde k odstranění jižní části budovy a její náhrada čtyřpodlažní novostavbou.

Základní přehled o stavbě:

Investor: Správa železnic

Projektant: sdružení s názvem „SP + MTB + A69 + SEU_Terminál Smíchov“

Účastník sdružení:  SUDOP EU a.s.

HIP: Ing. Martin Nápravník

Vypracování PD: 06/2017 - 12/2018 (zaměření stávajícího stavu, záměr projektu, DSP, DPS)

Zahájení stavby: 2023

Předpokládané ukončení stavby: 2027

Naše další projekty

Prohlédněte si další z našich projektů.